søndag den 3. marts 2013

DKF havkajakinstruktør 2 kursus, dag 2

Anden dag på kurset startede med morgenmad og smørelse af egen madpakke kl. 7, hvorefter vi gik i teorilokalet.

8 - 9 Teori omkring undervisning:
Inden vi skulle på vandet, fik vi en kort introduktion til undervisning, hvor de vigtigste begreber var IDEAS, VAK og BBB(BB).

10 - 11 Opvarmningslege:
Alle 13 deltagere blev inddelt i 3 forskellige grupper, som hverisær skulle forberede en opvarmning som aktiverede de store muskelgrupper, fik pulsen op og satte gang i udsatte led som fx skulder.

Jeg roede i "den orange" Valley Avocet klubkajak under kurset
Mit hold lavede to forskellige lege - den ene hvor alle deltagerne står i en rundkreds og på skift kaster en bold til hinanden mens de siger navnet på den de kaster bolden til. Herefter kastes bolden igen og igen i samme rækkefølge, men hvor der indføres at man skal ned og tage to armbøjninger hvis man ikke griber bolden. For at gøre det sværer, skal alle deltagerne begynde at løbe rundt i cirklen, mens de kaster bolden og siger navnet på den de kaster til. En rigtig god leg, der aktiverer alle dele, hjælper en med at lærer hinandens navne og giver smil på læberne samtidig.

11 - 12.30 Undervisning på vandet:
Vejret var heldigvis meget bedre på anden dagen, hvor vi havde 5-6 m/s og skyfri himmel.

Vi blev igen delt op i forskellige grupper hvor vi skulle forberede 20 miniutters undervisning efter IDEAS princippet. Mit hold skulle undervise i fremadroning, de andre hold skulle undervise i henholdsvis kantning/lavt støttetag og fejetag.

13 - 15.30 Undervisning på vandet:
I vores grupper skulle vi først undervise på baggrund af VAK og derefter give feedback ud fra BBB princippet.

Hver gruppe skulle undervise ud fra enten V, A eller K i VAK princippet (visuelt - se, auditiv -høre eller kinæstetisk - føle). Min gruppe fik den visuelle undervisningsform hvor vi skulle forklare hvordan man ror baglæns. Vi valgte at give en meget kort mundlig forklaring at hvordan man ror baglæns, hvorefter der blev illustreret hvordan baglænsroning ser ud ved henholdsvis rigtig og forkert rostil. Herefter skulle kursisterne gå sammen to og to, og se hinanden ro baglæns og give feedback til hinanden. De andre to hold skulle igennem samme forløb, det ene hold fik den auditiv undervisningsform hvor de skulle beskrive agterror, mens det andet hold fik den kinæstetiske undervisningsform af hvordan man udfører sideforflytning med træktag.

Til slut blev vi delt ind i to grupper, hvor den ene skulle observere de andre mens de lavede telemarkssving, og derefter gik konstruktiv feedback på baggrund af BBB princippet. derefter skiftede vi så en anden af gruppens medlemmer skulle observere mens de andre lavede højt støttetage, igen for at give konstruktiv feedback på baggrund af BBB princippet.

Den aktive rotid på vandet var  2 timer 20 minutter, hvor der blev roet 2,6 km i alt.

15 - 16 Opsamling:
Kort opsamling med ris og ros til kurset, samt individuel samtale med ens instruktør.

Fantastisk lærerigt kursus, som har givet mig en masse ny viden jeg kan bruge på mit forårshold som starter i april måned. Jeg ved endnu ikke hvornår jeg vælger at gå til instruktør 2 eksamen, men det bliver nok engang i slutningen af sommerperioden. Kan mærke vinterens ropause har gjort mig noget rusten i nogle af øvelserne, og da vi skal kunne vise alle øvelserne med opvisningskvalitet, vil jeg gerne have lidt tid til at få dem på plads igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar