Vi havde som noget nyt fået udleveret vores skriftlige prøve på forhånd - og vi havde derfor haft tid til at lave den hjemmefra, dette for at vi på prøvedagen vil få mere tid til den praktiske del, som skulle foregå ved Ebeltoft som ligger 20 minutters kørsel fra Karepenhøj. Den praktiske prøve bestod i store træk af spørgsmål med forskellige svarmuligheder, samt en turledelsesopgave hvor vi skulle beskrive en tur ud fra nogle givende forhold.
På selve prøvedagen, mødtes vi ved Karpenhøj kl. 9, her fik vi hver især udleveret en øvelse vi skulle undervise i når vi kom på vandet, mens vi forberedte os på denne opgave sad eksaminator og censor og rettede vores skriftlige opgaver, godkendt vores logbøger og kontrolleret at vi alle havde gyldige førstehjælpsbevis osv. Herefter kørte vi i samlet flok til Ebeltoft og gik på vandet i bådhavnen omkring kl. 11.
VI parkerede ved markeringen ved den øverste røde cirkel og isatte kajakkerne ved markeringen ved den nederste røde cirkel. |
Vejret var helt perfekt taget årstiden i betragtning, vi havde omkring 12-14 graders varme, let overskyet og tørvejr. I havneområdet var der læ, men udenfor havnen var der 6-7 m/s pålandsvind.
Fra klokken 11-13 skulle vi på skift undervise i de øvelser vi havde fået tildelt. Herved så eksaminator og censor hvordan vi fungerede som underviser og samtidig så de vores teknik når vi var blandt dem der skulle undervises. Jim skulle undervise i baglandsroning, mens jeg skulle undervise i sideforflytning. Derudover blev der undervist i fremadroning, telemarksving, selvredning, lavt støttetag og kantning. Midtvejs hold vi en kort middagspause på land.
Herefter skulle vi ud på en turledelsestur udenfor havneområdet, hvor vi hver især skulle skiftes til at være turleder. Ud over at have en tur som turleder, skulle vi også have en opgave på en af de andres ture - hvor vi skulle være årsagen til en ulykke. Så alt i alt 7 ture med 7 ulykker. Jeg var den første som skulle være årsagen til en ulykke, ved at kæntre lige efter vi var roet ud af havneområdet, tæt på stensætningen og herved være i risiko for at bølgerne skubbede mig over i stensætningen. Samtidig skulle jeg havde slået min skulder, så jeg ikke havde let ved at komme op i kajakken. De andre ulykker var kæntring hvor der mistes kontakt til kajak og pagaj, kæntring med bevidstløs tilstand, kæntring i en sejlrende, en baglug der var faldet af, en der kæntrede og efterfølgende blev nedkølet og derfor skulle bugseres i land og en sidste jeg ikke kan huske. Under denne øvelse blev vi både testet i turledelse, ved at vi skulle turlede, samtidig kunne vi vise hvordan vi håndterer en ulykke og være behjælpelig under ulykkerne og vise vi var i stand til at håndtere de forskellig situationer.
Ved 15.30 tiden var vi færdige, hvorefter vi pakkede sammen og kørte retur til Karpenhøj - hvor vi på skift blev kaldt ind til samtale med eksaminator og censor. Klaus, Jim og jeg var de første der var inde - vi bestod alle 3 og havde alle topkarakter i den skriftlige prøve. Vi havde desværre ikke tid til at blive og høre hvordan det gik de andre, da vi havde en lang køretur retur til henholdsvis Odense og Køøbenhavn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar